Välj ALDRIG COMHEM

Comhem’s anseende har sjunkit som en gråsten i mina ögon. Sedan de stängde av ”tre hål i väggen” och hänvisade befintliga kunder till fiber via Stadsnät, har jag bara haft problem med dem, precis som massor av mina kunder.

De långa samtal (läs ”köande”) jag haft med deras tekniska ”support” har endast mynnat ut i undanflykter. De kräver att hastigheten mäts med kabel till dator. Många idag har bara surfplattor. Ska de inte kunna kräva rätt hastighet? Med senaste tekniken kommer man upp i väldigt många hundra Mbit/sekund även trådlöst. Där skulle jag vilja kunna resonera med dem. Om vi ena veckan hade 150 trådlöst (det vi betalade för då) och sedan beställde högre hastighet, men endast får 70 Mbit av 250, så anser jag det bevisat bortom allt rimligt tvivel, att det är deras tjänst som är problemet.

Telefoner som pant

Jag har mer och mer insett hur vi utholkat värdet på våra telefoner, i takt med att det blivit allt enklare och vanligare att vi köper dem som en del av abonnemanget.

Några har satt i system att ”låna” från sig själva (eller på sikt skuldsätta sig ordentligt) genom att ta en telefon på sitt abonnemang och sedan sälja den kontant.

Förutom att det riskerar att bli en skuldfälla för den som tar många abonnemang, så sänker det värdet på telefonerna på exempelvis Blocket och Facebook. Många vill ha snabba pengar och nöjer sig med priser långt under vad som borde vara marknadsvärdet.

Det drabbar även oss som köper telefoner kontant. Jag säljer en telefon som är ca 5 månader gammal, eftersom jag är galen i teknik och byter titt som tätt. Nypriset var ca 9500 kronor. I skrivande stund är lägsta nypris 8790 kronor.

För 6500 kronor i annonsen är INGEN intresserad. Helt i toppskick, men ingen vill ha den. Högsta bud är 5500 kronor hittills, men de flesta försöker med 4000 kronor.

Analogt blir digitalt

Det har varit några hektiska veckor för mig med att ställa in TV-kanalerna för alla de som tittar på TV genom Comhem’s kabel-TV-nät.

Den 8 september är det nedsläckning av det analoga nätet via deras uttag i väggen. Därför måste man göra en kanalsökning på TV’n för att kunna se de digitala kanalerna istället.

Tyvärr klarar inte äldre TV-apparater denna inställning. De saknar mottagare för digitala signaler via kabel-TV. Detta gäller framför allt apparater äldre än ca 10-12 år.

Lösningen, förutom att köpa en ny eller åtminstone nyare TV, är att skaffa en digital-TV-box avsedd för kabel-TV. Comhem säljer dessa separat för 593 kronor inklusive frakt och andra avgifter.

En hektisk höst

Hej, kära besökare!

Det har varit (och är) en hektisk höst. Jag har hållit 6 kurser för PRO genom ABF om telefoner (iPhone och Android). Samtidigt blev det kurs i Windows 10 på Medborgarskolan. Härom veckan fick jag veta att det behövdes personal på Life hälsokostbutik, där jag brukar vikariera om somrarna. Helt plötsligt är 27 timmar i veckan vigda åt att vara butiksansvarig, åtminstone året ut 🙂

Så kan det gå!

Goda råd är inte alltid dyra!

Hösten är här och jag har fler uppdrag än någonsin! Det är fantastiskt kul att så många har hittat mig och tack vare era rekommendationer till vänner och bekanta växer min kundbas stadigt. Vid det här laget har jag besökt närmare 300 närkingar och många av er åtskilliga gånger dessutom.

Jag kör kurser på Medborgarskolan och ABF även i år, så jag ber om ursäkt om det kan vara svårt att få tag på mig dagtid, men lämna bara ett meddelande, så hör jag av mig.

RUT-avdraget gör det möjligt för alla att ha råd till ett besök. Det behöver inte ens vara något fel på er utrustning för att boka in mig. Råd kring användandet av era produkter eller kanske tips inför stundande inköp kan vara väl värt att lägga 250 kronor på. Eller varför inte göra en översyn av era abonnemang? Där kan det finnas tusenlappar att spara på ett år.

Så – goda råd behöver inte alltid vara dyra!

”Neuromarketing” eller gammal hederlig service?

Idag utvecklas många sofistikerade metoder för att få oss att köpa så mycket som möjligt, utan någon som helst tanke på varken kundens eller miljöns behov.

En sådan metod är neuromarketing, som bygger på att vi lockas genom stimulans av våra sinnen. Det är rörliga skyltdockor, TV-skärmar med reklamfilmer, förpackningar som känns sköna och lyxiga, dofter som sprayas ut i luften i butiken för att uppnå positiva sinnesstämningar, musik och naturljud, färger och mönster, stora skyltar med ”REA” – jag kan rada upp hur mycket som helst.

Någonstans försvann den genuina omtanken. Visst ville även den lokala handlaren Andersson i Backen sälja sitt vetemjöl eller bröstsocker, men det fanns en personlig och framför allt långvarig relation mellan handlaren och kunden. Jag blir så glad när jag lyckas få en sådan med ER, mina kunder! Det är en stor anledning till att jag gör detta.

 

 

RUT-avdrag för IT-tjänster från 1 augusti 2016!!

Saxat från Skatteverket:

De nya reglerna innebär att vissa it-tjänster kommer att ge rätt till rutavdrag när de utförs i köparens bostad.

Tjänster som kommer att ge rätt till rutavdrag är arbete med att ta i bruk, installera, reparera och underhålla

  • data- och it-utrustning, till exempel persondatorer, läsplattor, tv-apparater, smart telefoner och spelkonsoler.
  • kringutrustning som stödjer data- och it-utrustningen och som är sammankopplade med dessa, till exempel skrivare, skannrar och avläsare.
  • dataprogram och dataförbindelser som hanterar hushållens it-utrustning och som kan ta emot och/eller sända elektronisk kommunikation, till exempel modem, routrar, fiber- och nätverkskablar samt wifi-utrustning.

Även enklare rådgivning och handledning som ges i samband med ovanstående arbete kommer att ge rätt till rutavdrag.

Däremot omfattas inte arbete med

  • utrustning som kan kommuniceras med eller styras och övervakas genom olika it-lösningar, som till exempel smarta vitvaror, brand- och inbrottslarm eller fjärrstyrda luftvärmepumpar.
  • programmering, kundspecificerad ombyggnad av data- och it-utrustning eller mer avancerad kundanpassning av programvara.
  • reparation eller annat arbete i utförarens verkstad.
  • handledning eller rådgivning som ges på telefon eller på annat sätt via distans.

Comhem förstör sin egen TiVo med ljusa menyer!

Ett stort bolag som ComHem behöver tydligen inte lyssna på sina kunder.

I dagarna rullades de nya menyerna ut i ComHem’s TV-box som kallas TiVo. Boxen är ett bra koncept i övrigt i mina ögon, men här hade ComHem fått för sig att uppdatera den tidigare så sköna och vilsamma mörka menyn till en ljus, halvgenomskinlig. Den sticker i ögonen kvällstid (då ju de flesta ser på TV i ett rum med dämpad belysning).

Vad gör ComHem efter den massiva stormen av klagomål på menyn på deras Facebook-sida? Jo, de frågar sina kunder vad de har för TV-apparater! Nej, jag skojar inte!

Hellre än att byta meny, väljer de att dela ut tips hur man ändrar sin TV!

Strutsen är fullbordad!

RUT-avdrag på 50% för IT-tjänster i hemmet!

Då ser det ut att bli verklighet, att alla nu äntligen kan ha råd att få hjälp med den så viktiga datorn.

Allt ska skötas via internet i vår tidsålder och det kommer knappast att bli färre tjänster.

Från 1 augusti hoppas jag därför kunna lägga mer tid på firman och så småningom leva på den!