En hektisk höst

Hej, kära besökare!

Det har varit (och är) en hektisk höst. Jag har hållit 6 kurser för PRO genom ABF om telefoner (iPhone och Android). Samtidigt blev det kurs i Windows 10 på Medborgarskolan. Härom veckan fick jag veta att det behövdes personal på Life hälsokostbutik, där jag brukar vikariera om somrarna. Helt plötsligt är 27 timmar i veckan vigda åt att vara butiksansvarig, åtminstone året ut 🙂

Så kan det gå!

Goda råd är inte alltid dyra!

Hösten är här och jag har fler uppdrag än någonsin! Det är fantastiskt kul att så många har hittat mig och tack vare era rekommendationer till vänner och bekanta växer min kundbas stadigt. Vid det här laget har jag besökt närmare 300 närkingar och många av er åtskilliga gånger dessutom.

Jag kör kurser på Medborgarskolan och ABF även i år, så jag ber om ursäkt om det kan vara svårt att få tag på mig dagtid, men lämna bara ett meddelande, så hör jag av mig.

RUT-avdraget gör det möjligt för alla att ha råd till ett besök. Det behöver inte ens vara något fel på er utrustning för att boka in mig. Råd kring användandet av era produkter eller kanske tips inför stundande inköp kan vara väl värt att lägga 250 kronor på. Eller varför inte göra en översyn av era abonnemang? Där kan det finnas tusenlappar att spara på ett år.

Så – goda råd behöver inte alltid vara dyra!

”Neuromarketing” eller gammal hederlig service?

Idag utvecklas många sofistikerade metoder för att få oss att köpa så mycket som möjligt, utan någon som helst tanke på varken kundens eller miljöns behov.

En sådan metod är neuromarketing, som bygger på att vi lockas genom stimulans av våra sinnen. Det är rörliga skyltdockor, TV-skärmar med reklamfilmer, förpackningar som känns sköna och lyxiga, dofter som sprayas ut i luften i butiken för att uppnå positiva sinnesstämningar, musik och naturljud, färger och mönster, stora skyltar med ”REA” – jag kan rada upp hur mycket som helst.

Någonstans försvann den genuina omtanken. Visst ville även den lokala handlaren Andersson i Backen sälja sitt vetemjöl eller bröstsocker, men det fanns en personlig och framför allt långvarig relation mellan handlaren och kunden. Jag blir så glad när jag lyckas få en sådan med ER, mina kunder! Det är en stor anledning till att jag gör detta.

 

 

RUT-avdrag för IT-tjänster från 1 augusti 2016!!

Saxat från Skatteverket:

De nya reglerna innebär att vissa it-tjänster kommer att ge rätt till rutavdrag när de utförs i köparens bostad.

Tjänster som kommer att ge rätt till rutavdrag är arbete med att ta i bruk, installera, reparera och underhålla

  • data- och it-utrustning, till exempel persondatorer, läsplattor, tv-apparater, smart telefoner och spelkonsoler.
  • kringutrustning som stödjer data- och it-utrustningen och som är sammankopplade med dessa, till exempel skrivare, skannrar och avläsare.
  • dataprogram och dataförbindelser som hanterar hushållens it-utrustning och som kan ta emot och/eller sända elektronisk kommunikation, till exempel modem, routrar, fiber- och nätverkskablar samt wifi-utrustning.

Även enklare rådgivning och handledning som ges i samband med ovanstående arbete kommer att ge rätt till rutavdrag.

Däremot omfattas inte arbete med

  • utrustning som kan kommuniceras med eller styras och övervakas genom olika it-lösningar, som till exempel smarta vitvaror, brand- och inbrottslarm eller fjärrstyrda luftvärmepumpar.
  • programmering, kundspecificerad ombyggnad av data- och it-utrustning eller mer avancerad kundanpassning av programvara.
  • reparation eller annat arbete i utförarens verkstad.
  • handledning eller rådgivning som ges på telefon eller på annat sätt via distans.

Comhem förstör sin egen TiVo med ljusa menyer!

Ett stort bolag som ComHem behöver tydligen inte lyssna på sina kunder.

I dagarna rullades de nya menyerna ut i ComHem’s TV-box som kallas TiVo. Boxen är ett bra koncept i övrigt i mina ögon, men här hade ComHem fått för sig att uppdatera den tidigare så sköna och vilsamma mörka menyn till en ljus, halvgenomskinlig. Den sticker i ögonen kvällstid (då ju de flesta ser på TV i ett rum med dämpad belysning).

Vad gör ComHem efter den massiva stormen av klagomål på menyn på deras Facebook-sida? Jo, de frågar sina kunder vad de har för TV-apparater! Nej, jag skojar inte!

Hellre än att byta meny, väljer de att dela ut tips hur man ändrar sin TV!

Strutsen är fullbordad!

RUT-avdrag på 50% för IT-tjänster i hemmet!

Då ser det ut att bli verklighet, att alla nu äntligen kan ha råd att få hjälp med den så viktiga datorn.

Allt ska skötas via internet i vår tidsålder och det kommer knappast att bli färre tjänster.

Från 1 augusti hoppas jag därför kunna lägga mer tid på firman och så småningom leva på den!