Elöverkänslighet – en sjuklig rädsla

I alla tider har folk varit rädda för nya påhitt i samhället. Räddast är förstås de som saknar kunskap om det nya.

Elektromagnetiska vågor finns i ett stort spektrum av frekvenser. Det som är viktigt att skilja på är när vågorna blir så energirika att de kallas ”joniserande”. Det innebär enkelt uttryckt att de har så hög energi att de kan slå ut elektroner ur atomerna, så att dessa blir joner. Jonerna reagerar sedan snabbt med intilliggande atomer.

I en människokropp kan detta leda till cellskador, antingen omedelbart synbara skador, som vid radioaktiv strålning eller kraftigt UV-ljus, men även skador på vårt DNA, mutationer, som kan ge cancer på sikt.

Ljus och radiovågor har inte tillräckligt hög energi för att ge dessa skador, med undantag för UV-ljus. Det är endast energier i nivå med röntgen och radioaktivitet som orsakar detta.

Vad vi kan däremot kan känna är värme, men det är samma sorts värme som du får från ett element, spisen eller en lampa. Den kan aldrig någonsin bli joniserande, men som du vet kan värme till slut också ge skador.

Elektroniken omkring oss jobbar med effekter på enstaka watt. En spisplatta på många hundra watt.

Det obehag som elöverkänsliga känner har absolut ingenting med elektromagnetismens natur i sig att göra. Det är mycket väl utrett och de drabbade har aldrig någonsin kunnat tala om i fall en viss utrustning är påslagen eller inte. Det är lika välbelagda fakta att stress kan ge utslag, eksem, yrsel, huvudvärk och i förlängningen även nedsatt immunförsvar och sår. Faktum är att jag själv råkade ut för detta i en extremt stressig fas i livet, där panikångesten tog över min tillvaro och jag hade blödande eksem i knäveck, armbågsveck och torr hud kring ögonen.

Min räddning blev ändring av livssituation samt KBT. Det är först när de ”elöverkänsliga” inser detta, som de kan bli friska. KUNSKAP BOTAR!!!

Telefoner som pant

Jag har mer och mer insett hur vi utholkat värdet på våra telefoner, i takt med att det blivit allt enklare och vanligare att vi köper dem som en del av abonnemanget.

Några har satt i system att ”låna” från sig själva (eller på sikt skuldsätta sig ordentligt) genom att ta en telefon på sitt abonnemang och sedan sälja den kontant.

Förutom att det riskerar att bli en skuldfälla för den som tar många abonnemang, så sänker det värdet på telefonerna på exempelvis Blocket och Facebook. Många vill ha snabba pengar och nöjer sig med priser långt under vad som borde vara marknadsvärdet.

Det drabbar även oss som köper telefoner kontant. Jag säljer en telefon som är ca 5 månader gammal, eftersom jag är galen i teknik och byter titt som tätt. Nypriset var ca 9500 kronor. I skrivande stund är lägsta nypris 8790 kronor.

För 6500 kronor i annonsen är INGEN intresserad. Helt i toppskick, men ingen vill ha den. Högsta bud är 5500 kronor hittills, men de flesta försöker med 4000 kronor.

Analogt blir digitalt

Det har varit några hektiska veckor för mig med att ställa in TV-kanalerna för alla de som tittar på TV genom Comhem’s kabel-TV-nät.

Den 8 september är det nedsläckning av det analoga nätet via deras uttag i väggen. Därför måste man göra en kanalsökning på TV’n för att kunna se de digitala kanalerna istället.

Tyvärr klarar inte äldre TV-apparater denna inställning. De saknar mottagare för digitala signaler via kabel-TV. Detta gäller framför allt apparater äldre än ca 10-12 år.

Lösningen, förutom att köpa en ny eller åtminstone nyare TV, är att skaffa en digital-TV-box avsedd för kabel-TV. Comhem säljer dessa separat för 593 kronor inklusive frakt och andra avgifter.

En hektisk höst

Hej, kära besökare!

Det har varit (och är) en hektisk höst. Jag har hållit 6 kurser för PRO genom ABF om telefoner (iPhone och Android). Samtidigt blev det kurs i Windows 10 på Medborgarskolan. Härom veckan fick jag veta att det behövdes personal på Life hälsokostbutik, där jag brukar vikariera om somrarna. Helt plötsligt är 27 timmar i veckan vigda åt att vara butiksansvarig, åtminstone året ut 🙂

Så kan det gå!

Goda råd är inte alltid dyra!

Hösten är här och jag har fler uppdrag än någonsin! Det är fantastiskt kul att så många har hittat mig och tack vare era rekommendationer till vänner och bekanta växer min kundbas stadigt. Vid det här laget har jag besökt närmare 300 närkingar och många av er åtskilliga gånger dessutom.

Jag kör kurser på Medborgarskolan och ABF även i år, så jag ber om ursäkt om det kan vara svårt att få tag på mig dagtid, men lämna bara ett meddelande, så hör jag av mig.

RUT-avdraget gör det möjligt för alla att ha råd till ett besök. Det behöver inte ens vara något fel på er utrustning för att boka in mig. Råd kring användandet av era produkter eller kanske tips inför stundande inköp kan vara väl värt att lägga 250 kronor på. Eller varför inte göra en översyn av era abonnemang? Där kan det finnas tusenlappar att spara på ett år.

Så – goda råd behöver inte alltid vara dyra!

”Neuromarketing” eller gammal hederlig service?

Idag utvecklas många sofistikerade metoder för att få oss att köpa så mycket som möjligt, utan någon som helst tanke på varken kundens eller miljöns behov.

En sådan metod är neuromarketing, som bygger på att vi lockas genom stimulans av våra sinnen. Det är rörliga skyltdockor, TV-skärmar med reklamfilmer, förpackningar som känns sköna och lyxiga, dofter som sprayas ut i luften i butiken för att uppnå positiva sinnesstämningar, musik och naturljud, färger och mönster, stora skyltar med ”REA” – jag kan rada upp hur mycket som helst.

Någonstans försvann den genuina omtanken. Visst ville även den lokala handlaren Andersson i Backen sälja sitt vetemjöl eller bröstsocker, men det fanns en personlig och framför allt långvarig relation mellan handlaren och kunden. Jag blir så glad när jag lyckas få en sådan med ER, mina kunder! Det är en stor anledning till att jag gör detta.

 

 

RUT-avdrag för IT-tjänster från 1 augusti 2016!!

Saxat från Skatteverket:

De nya reglerna innebär att vissa it-tjänster kommer att ge rätt till rutavdrag när de utförs i köparens bostad.

Tjänster som kommer att ge rätt till rutavdrag är arbete med att ta i bruk, installera, reparera och underhålla

  • data- och it-utrustning, till exempel persondatorer, läsplattor, tv-apparater, smart telefoner och spelkonsoler.
  • kringutrustning som stödjer data- och it-utrustningen och som är sammankopplade med dessa, till exempel skrivare, skannrar och avläsare.
  • dataprogram och dataförbindelser som hanterar hushållens it-utrustning och som kan ta emot och/eller sända elektronisk kommunikation, till exempel modem, routrar, fiber- och nätverkskablar samt wifi-utrustning.

Även enklare rådgivning och handledning som ges i samband med ovanstående arbete kommer att ge rätt till rutavdrag.

Däremot omfattas inte arbete med

  • utrustning som kan kommuniceras med eller styras och övervakas genom olika it-lösningar, som till exempel smarta vitvaror, brand- och inbrottslarm eller fjärrstyrda luftvärmepumpar.
  • programmering, kundspecificerad ombyggnad av data- och it-utrustning eller mer avancerad kundanpassning av programvara.
  • reparation eller annat arbete i utförarens verkstad.
  • handledning eller rådgivning som ges på telefon eller på annat sätt via distans.

Teknik ska vara rolig och lättanvänd

I mina jobb som kursledare och teknikkonsult träffar jag på de vanligaste frågeställningarna och problemen kring det digitala, elektroniska samhället vi har byggt upp. Det skulle vara lätt att generalisera och säga att det är bara pensionärer som har svårt med tekniken, men det är inte alls sant!

På de forum som behandlar både hårdvara och mjukvara ser jag tydliga brister i kunskapen även hos de yngre. De må vara skickliga användare av t.ex. sociala medier och dataspel, men när något ovanligt inträffar är det långt ifrån alla som kan hantera det, vilket inte är så konstigt med tanke på den snabba utvecklingen.

Telefoner förutsätts idag vara ”smarta”, men många vill bara ha något för att kunna ringa, skicka SMS och vara nåbar. När man frågar en säljare efter en ”enkel” telefon, plockar de sällan fram just det enkla, utan en billig telefon. Den vanligaste brukar vara i 500-kronorsklassen med en otroligt långsam processor, alldeles för lite minne för att bli funktionell och en usel, svårbegriplig design av menyerna.

Jag har hjälpt flera av mina kunder med att skaffa telefoner från t.ex. Doro, som har tydliga, vanliga sifferknappar, enkel SMS-funktion samt i vissa fall en smidig kamera. Det är befriande att se de bekymrade uttrycken i kundens ansikte bytas ut mot ett leende!

Teknikskolan

Det råder stor förvirring bland allmänheten när det gäller alla dessa tekniska begrepp. Min teknikskola är tänkt att reda ut detta.

Ställ gärna frågor till mig via kontaktformuläret, så ska jag försöka svara på din undran till allas nytta här på sidan.

Hjulet rullar på!

Det verkar som om hela samhället har satt fart efter jul- och nyårsledigheten. För min del har det ökat markant.

Till våren kommer jag att vara ledare för totalt 5 kurser på ABF och Medborgarskolan, med inriktning på foto, surfplattor och smarta telefoner.

Boka in mig för egna ”lektioner” i hemmet: Pensionär 495 kr för 2 timmar, övriga 595 kr.

Väntar nu nyfiket på att få se inskannade bilder som Gällersta Forngårdsförening haft i sitt arkiv, men som nu ska digitaliseras, så att jag kan lägga ut dem i ett sökbart galleri på deras hemsida.