”Neuromarketing” eller gammal hederlig service?

Idag utvecklas många sofistikerade metoder för att få oss att köpa så mycket som möjligt, utan någon som helst tanke på varken kundens eller miljöns behov.

En sådan metod är neuromarketing, som bygger på att vi lockas genom stimulans av våra sinnen. Det är rörliga skyltdockor, TV-skärmar med reklamfilmer, förpackningar som känns sköna och lyxiga, dofter som sprayas ut i luften i butiken för att uppnå positiva sinnesstämningar, musik och naturljud, färger och mönster, stora skyltar med ”REA” – jag kan rada upp hur mycket som helst.

Någonstans försvann den genuina omtanken. Visst ville även den lokala handlaren Andersson i Backen sälja sitt vetemjöl eller bröstsocker, men det fanns en personlig och framför allt långvarig relation mellan handlaren och kunden. Jag blir så glad när jag lyckas få en sådan med ER, mina kunder! Det är en stor anledning till att jag gör detta.